לא משנה איך מגדירים את התקופה הנוכחית - האטה, מיתון או משבר, ארגונים רבים נוטים לסגל אסטרטגיה פסימית בהתנהלות שלהם, זאת באה לידי ביטוי בהתכנסות, לחץ, חוסר אונים, קיפאון, פיטורים וקיצוצים.
אני מאמינה שצריך לעבור להתנהגות אקטיבית, לאמץ צורת חשיבה יצירתית, לחפש פתרונות חדשים ולקחת אחריות על העסק גם בתקופה של קושי ומשבר.
לבנות תוכנית עבודה ולהציב יעדים בעזרתם תתאפשר צמיחה ויציאה מהמשבר- מחוזקים, ובעלי יוזמות חדשות ואפילו מובילים בשוק ובעשייה.
איך עושים את זה?
חושבים כמו זברה.
אדם ממוצע בוחן סיטואציה מסוימת במספר נקודות מבט קבועות המביאות אותו לתשובות צפויות או מצומצמות.
"לחשוב כמו זברה" מעניקה כלים מעשיים ונוחים ליישום, המאפשרים לכל אדם ליצור עוד 64 כיווני חשיבה שונים. מתוכם לבחור את הפתרונות הרלוונטיים לאתגרים ,סוגיות וקשיים העומדים בפניו.
לאחרונה, העברתי סדנא לחשיבה יצירתית בשיטת "לחשוב כמו זברה" במרכז לסדנאות וקורסים. בחודשיים האחרונים נקלע המקום לקשיים כלכליים עקב מיעוט הנרשמים לסדנאות (תקופת החגים, מלחמה, מיתון).
בסדנא נכחו בעלי המקום ומנחי הסדנאות. מטרת הסדנא הייתה כפולה: ברמה הרגשית- לגייס את הצוות למטרה המשותפת וברמה הפרקטית העלאת רעיונות מעשיים אשר יקדמו את המקום בטווח הקצר והארוך.
בעזרת שיטת "לחשוב כמו זברה"- עלו עשרות רעיונות לעשייה חדשה.
להלן מספר דוגמאות לשימוש בחיות האימון:
• נשר משתמש במשאבים "זרוקים"- לפנות לבעלי שוברים שלא נוצלו ופג תוקפם ולאפשר להם לעשות שימוש בשובר במידה ויביאו איתם משתתף נוסף שגם הוא ייהנה ממחיר מוזל.
• כריש מכתיב חשיבה במונחי תנועה - למכור את השירותים הניתנים במרכז מחוץ למסגרת הפיזית של המקום.
• אריה- רתימת אחרים למען מטרה משותפת. בעלי המקום יתגמלו את המנחים על כל סדנא שיארגנו ביוזמתם.
• הזיקית מציעה יותר מפתרון אחד ובחירת הפתרון האופטימאלי בכל רגע. להרחיב את תמהיל הסדנאות שיכלול סדנאות יקרות, סדנאות "רגילות" וסדנאות בזק קצרות וזולות ובכך להגדיל את מגוון המוצרים ולפנות קהלי יעד נוספים.
• הטווס נותן מקום חשוב לשינוי חיצוני המשפיע על המהות- הועלו רעיונות לשיפור חזותי של המקום אשר יאפשר גם מכירה לקהלי יעד נוספים.
• סרטן הנזיר מכתיב אסטרטגיה של יצירת חיבורים בין משאבים מבלי להתמזג- שיתופי פעולה עם עסקים בתחומים משלימים או מקבילים.
• אבו נפחא מציע הגדלת נפח ליצירת אשליה של כוח- הקמת ספרית מידע בנושאים הרלוונטיים ושירות מענה טלפוני של המנחים לשאלות הקהל.
בשיחה משותפת עם בעלי המקום, נבחנו ומוינו הרעיונות על פי ארבעה קריטריונים:
התאמה לרוח המקום, מהירות יישום, עלות וחדשנות.
הסדנא נתנה לבעלי המקום רוח חדשה ואופטימית, מגוון רעיונות נרחב לעשייה ותחושה כי הם עומדים בראשה של קבוצה בעלת אינטרס ורצון משותפים.
לאחר הסדנא נערך ליווי (בשיטת ה coaching) בעת יישום התהליך בהתאם לצרכי של הארגון.
רוצים להתחיל לחשוב כמו זברה?